A 2024-es évben, még a folyamatosan változó piaci körülmények ellenére is, az AutoWallis Csoport sikeresen zárta az évet, stabil nyereséggel és folyamatos növekedéssel büszkélkedve.


Az AutoWallis Csoport árbevételének lenyűgöző növekedése 398 milliárd forintra emelkedett, miközben EBITDA eredménye 20,2 milliárd forintra nőtt. A cég sikerét főként a kiskereskedelmi szegmens hajtotta, azonban a csoport összesített teljesítményét az idei évben életbe lépő EU-s emissziós szabályok miatt a tavalyi évben értékesített akciós készletek hatása kedvezőtlenül befolyásolta az értékesítési árrést. Az AutoWallis célja, hogy 2025-ig folytassa növekedési stratégiáját, amely magában foglalja a régióban elérhető akvizíciós és üzletfejlesztési lehetőségek feltérképezését, valamint a korábbi tranzakciók során felmerült bővülési és szinergiák maximális kihasználását.

Az AutoWallis Csoport 2024-ben figyelemre méltó, 398 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 9%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ezen kívül az értékesített járművek száma is dinamikusan emelkedett, 8%-kal 48.386 darabra nőtt. A Csoport regionális jelentősége és működésének sokszínűsége jól tükröződik abban, hogy tavalyi bevételeinek már több mint 60%-a külföldi forrásokból származott. Az új nemzetközi piacokra való belépés, amelyek tavaly csak részlegesen indultak el, várhatóan idén akár 10%-os további növekedést eredményezhet.

A korábbi évekhez képest a kereskedelemre vonatkozó egyszeri hatások jellemzően kiegyenlítődtek, az értékesítés egyenletesebben oszlott el 2023-hoz képest. A közép-kelet-európai régió 16 országában működő, 27 márkát képviselő integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltató értékesítését elsősorban a kiskereskedelem hajtotta, míg a vállalat EBITDA eredménye, főként a mobilitási szolgáltatások növekedésének köszönhetően kismértékben (+2%), 20,2 milliárd forintra bővült.

Ormosy Gábor, az AutoWallis Csoport vezérigazgatója az eredmény értékelésekor elmondta, hogy az árbevétel, EBITDA és az egy részvényre jutó eredmény 2024-ben megfelelt vagy jobb volt, mint a vállalatot elemző Concorde, MBH Befektetési Bank és OTP legfrissebb várakozásai. A piaci folyamatokat értékelve kiemelte, hogy az EU-s piacokon 0,8 százalékkal, a Csoport meghatározó piacain 4-14 százalék között, átlagosan 7 százalékkal növekedett a regisztrált új személyautók száma 2024-ben az előző évhez képest*. A számok azt mutatják, hogy a régió jelentős része növekedési pályára állt csökkenő infláció és lassan meginduló gazdasági növekedés mellett.

A vezérigazgató részletesen kifejtette, hogy 2024 során a régió piaca stabil növekedést mutatott, azonban az előző évekhez képest tapasztalható megnövekedett gyártási kapacitások és bizonyos piacokon az ügyfélszerződési ütem lassulása következtében a márkakereskedői és importőri készletek emelkedtek. Erre a piaci szereplők időszakosan jelentős árkedvezményekkel és különböző akciókkal reagáltak. Ormosy Gábor hangsúlyozta, hogy az autógyártókat érintő kihívások – mint például a CAFE (Clean Air for Europe) szabályozás által előírt CO2 kvóták szigorodása és az elektrifikációval kapcsolatos átmeneti problémák – kedvezőtlen hatással voltak az iparági árrésekre. Ráadásul a forint év végi gyengülése szintén átmenetileg hátrányosan befolyásolta a cégcsoport helyzetét.

Az AutoWallis vezérigazgatója, Ormosy Gábor, a jövőbeli kilátásokról szólva kiemelte, hogy a finanszírozási lehetőségek kedvezőbb irányba mozdulnak el, ami pozitívan befolyásolja az autópiaci keresletet. Ez a tendencia várhatóan élénkíti az új és használt gépjárművek piacát a közeljövőben, különösen az AutoWallis működési területén, ahol a nyugat-európai országokhoz viszonyítva nagyobb potenciál rejlik a piaci növekedésben. Ormosy Gábor hangsúlyozta, hogy 2025-ben is folytatják növekedési stratégiájuk megvalósítását, további akvizíciós és üzletfejlesztési lehetőségeket mérlegelve, emellett pedig a korábban végrehajtott tranzakciókban rejlő szinergiák kiaknázására is fókuszálnak, melyek javíthatják a hatékonyságot és a növekedési potenciált.

Az AutoWallis Nagykereskedelmi Üzletágának árbevétele 2024-ben elérte a 219 milliárd forintot. Ez az összeg az év eleji kiemelkedően magas alaphoz viszonyítva 1%-os növekedést tükröz az előző évhez képest, miután sikerült ledolgozni a bázishatásokból és egyszeri tételekből adódó visszaesést. Az üzletág az év folyamán hatékonyan kompenzálta a tavalyi első negyedéves eladásainak csökkenését, és éves szinten 1.253 darabbal (ami 3,6%-os növekedést jelent) értékesített több gépjárművet. A második negyedévtől kezdődően, az év végéig, összesen 3.894 darabbal (több mint 10%-os növekedés) bővült az értékesítés, így a 2023 azonos időszakához képest összesen 36.196 gépjárművet adtak el.

Az árbevétel-bővülés ennél mérsékeltebb üteme elsősorban az értékesített gépjárművek összetétel-változásával magyarázható, mivel több márka esetében a húzómodell átmenetileg kiesett, illetve kisebb értékű modellek kerültek be a kínálatba. A képviselt márkák közül a Renault járult hozzá legnagyobb mértékben a Csoport bővüléséhez 7.001 eladott gépjárművel (+24%), ugyanakkor a Renault és Dacia márkák értékesítése nem jelenik meg a Csoport árbevételében (ezen márkákat az RN Hungary Kft. értékesíti, mely nem kerül teljeskörűen konszolidációra a Csoport pénzügyi kimutatásaiban).

A Kiskereskedelmi Üzletág árbevétele 171 milliárd forintra emelkedett, ami 20%-os növekedést jelent. Ezt a jelentős bővülést a 22 és 24 százalékkal gyarapodó új és használt gépjármű-eladásoknak tulajdoníthatjuk. Az AutoWallis 2024-ben bevezetett új, frissített stratégiája alapozta meg ezt a kiemelkedő teljesítményt. Tavaly a cég organikus növekedése már figyelemre méltó volt, amit tovább erősített a cseh NC Auto (Stratos) három BMW márkakereskedésének július elején történt felvásárlása, amely 366 darab eladott járművet és 10 milliárd forintos forgalomnövekedést hozott. Emellett az ősszel megnyílt budapesti AutoWallis Renault és Dacia kereskedés is hozzájárult a sikerhez, hiszen 211 darab gépjármű értékesítése történt.

Az AutoWallis régiós szerepének erősödése mellett a számok azt is jól tükrözik, hogy a diverzifikált portfólió még a hazai piaci növekedésnél (+12,9%**) is kiemelkedőbb bővülést kínál. Az AutoWallis Mobilitási Szolgáltatások Üzletága*** 2024-ben lenyűgöző, 36%-os növekedést elérve 8,4 milliárd forintra emelte árbevételét. E növekedés fő mozgatórugói a tranzakciós hatások (mint például a Wigo akvizíció) és a rövid távú bérleti tevékenység (Sixt) kiemelkedő teljesítménye, mindez a flottamenedzsment-szolgáltatások stabil alapjának megtartása mellett.

Az AutoWallis Csoport EBITDA-ja 2024-ben elsősorban az árbevételt befolyásoló egyszeri bázishatások következtében csupán mérsékelt, 2%-os növekedést mutatott, elérve a 20,2 milliárd forintot. Ezzel párhuzamosan az EBITDA-margin 5,4-ről 5,1%-ra csökkent. Tavaly az EBITDA növekedésében kulcsszerepet játszott a Mobilitási Szolgáltatások Üzletág tranzakciós hatása, amely 3,6 milliárd forinttal járult hozzá a magasabb EBITDA-hoz.

A vállalat 2024-es pénzügyi teljesítménye 7,5 milliárd forintra rúgott, ami 22%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. Az egy részvényre jutó eredmény 12,8 forintot tett ki, ami 40%-os visszaesést tükröz. Az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) 7%-os emelkedéssel 327 milliárd forintra nőtt, de ez az árbevétel növekedésétől elmaradó ütemben történt. Ennek ellenére a Csoport sikeresen növelte árréstermelő képességét, amely a bázisidőszak 16,6%-áról 17,9%-ra emelkedett. E fejlődés mögött a Jaguar és Land Rover márkák árképzési és modellmixbeli kedvező változásai álltak.

A személyi jellegű kiadások 31%-os növekedése a 2023-as és 2024-es akvizíciók következtében bekövetkezett jelentős létszámfejlesztés, a munkaerőpiaci trendek miatt végrehajtott béremelések, valamint a csoportirányítási és integrációs funkciókhoz tartozó szervezeti átalakítások következménye. A Csoport átlagos létszáma 339 fővel nőtt, elérve az 1.323 főt. A pénzügyi bevételek és kiadások 2024-re -5,7 milliárd forintra emelkedtek a 2023-as -4,4 milliárd forint után. Ez a növekedés nagyrészt az év végén tapasztalható forint gyengüléséből származó realizált és nem realizált árfolyamveszteségnek tudható be. A kamatráfordítások és kamatbevételek csökkenése a 2023-as évhez képest alacsonyabb kamatkörnyezet, valamint a Csoport által birtokolt megnövekedett szabad készpénzállomány hatékony befektetésének eredménye.

Related posts