Mitől válik igazán környezetbaráttá egy hidrogénbusz? Az alapvető kérdés nem csupán a jármű üzemanyagában rejlik, hanem a gyártás, az üzemeltetés és az üzemanyag előállításának teljes életciklusában. Először is, a hidrogén előállítása kulcsfontosságú. H

A Solaris Urbino 18 hydrogen busz elnyerte első független környezetvédelmi tanúsítványát, amely az életciklus-elemzés eredményein alapul. Működés közben a jármű nem bocsát ki káros anyagokat, azonban az elemzés hangsúlyozza, hogy a környezeti hatások valódi megítéléséhez az egész életútra vonatkozóan kell vizsgálni azokat. Különösen fontos a hidrogén előállításának módja, amely kulcsszerepet játszik a busz környezeti lábnyomának meghatározásában.
A Solaris hidrogénüzemű csuklós busza elnyerte első hivatalos EPD (Környezeti Terméknyilatkozat) tanúsítványát. Ez a dokumentum átfogóan értékeli a jármű teljes életciklusának környezeti hatásait, kezdve az alapanyagok előállításától, a működésen át, egészen a selejtezés fázisáig. A kiértékelés alapját a következő számítás képezi: egy utas szállítása egy kilométeren, évi 80 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, tíz éven keresztül.
Az elemzés rámutat, hogy a környezeti terhelés 77%-a a jármű működéséhez kapcsolódik. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a járművek számára fosszilis alapú hidrogént alkalmaznak. Míg működés közben nem keletkezik kipufogógáz, az üzemanyag előállítása során jelentős mennyiségű szén-dioxid kerül a légkörbe. Ez a tényező pedig az életciklus-számítás szemlélete szerint beleszámít a teljes ökológiai lábnyomba.
A jármű tömegének kétharmada fém, amelynek 94%-a újrahasznosított anyagokból áll. A busz kiemelkedő újrahasznosíthatósági aránya 96,4%-ot mutat. Ennek ellenére a gyártási folyamat során jelentkező anyagkitermelés és a savasodási hatások már a legelső lépésekben érezhetőek. Az ózonra gyakorolt káros hatások pedig főként a jármű használatának végén, a karbantartás és a hulladékkezelés során válnak nyilvánvalóvá.
A Solaris saját mérései szerint a típus átlagos fogyasztása 11,8 kilogramm hidrogén 100 kilométeren. A hajtás központja egy 100 kilowattos üzemanyagcella, amely egy 240 kilowattos villanymotort táplál. A jelenlegi fosszilis eredetű hidrogén használata viszont komoly környezeti terhelést jelent - az igazi áttörést a zöld hidrogén elterjedése hozhatja - írja a Magyarbusz.info.