Az európai autógyártók sikeresen elkerülték a büntetést.

Kissé megkönnyebbülhettek az európai autógyártók, azonban továbbra is jelentős erőforrásokat kell allokálniuk az elektromobilitás terén végzett fejlesztésekhez. Az európai versenyképesség növelése és az elektromos járművekre való áttérés egy bonyolult kérdéskört képez, amelynek része a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elhalasztása – foglalta össze Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.
Mint ismert, az Európai Bizottság március 5-én mutatta be a járműipari akciótervét, melyben átfogóan foglalkozik az elektromos átállással és azon belül a töltési infrastruktúrával, a károsanyag-kibocsátási célokkal, az európai akkumulátoriparral és az autonóm járművekkel. Az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA üdvözölte az akciótervet. Ami a legfontosabb az európai autógyártók számára: a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják a személyautók esetében. A témában Kilián Csabát, a MAGE ügyvezető főtitkára válaszolt.
Az Európai Bizottság által előterjesztett akcióterv egyik legjelentősebb aspektusa a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elhalasztása. Mit gondolsz erről a döntésről?
Ez a döntés lehetőséget teremtett az európai autógyártók számára, hogy egy kis lélegzetvételnyi időhöz jussanak, elkerülve ezzel a drákói büntetéseket. Az ACEA korábban figyelmeztetett, hogy a 2024-es elektromos autó vásárlási szint megmaradása esetén akár 16 milliárd euróra rúghatnak a bírságok. Ezzel a haladékkal a gyártók most a fejlesztésekre összpontosíthatnak, nem pedig a súlyos pénzbírságok kifizetésére.
A 2027-re halasztott szigorúbb kvóták bevezetése nyilvánvalóan kedvezőbb helyzetet teremt az autógyártók számára. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ez csupán egy aspektusa egy sokkal bonyolultabb kérdéskörnek.
Nem módosították a 2035-ös célt a fosszilis tüzelőkkel hajtott új autók betiltására vonatkozóan. A klímacélokon tehát nem változtatott Európa, ami továbbra is számos kihívás elé állítja a kontinens járműiparát.