Lázár János minisztériuma a rákosrendezői nagyszabású fejlesztés kapcsán bejelentette: nem állunk ki az 500 méteres felhőkarcolók megvalósítása mellett.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium továbbra is kitart a magyar építészeti törvény (2023. évi C. törvény) előírásai mellett, amelyek kifejezetten megakadályozzák 500 méteres vagy annál magasabb épületek létesítését. A minisztérium álláspontja szerint nem támogatják az ilyen magasságú felhőkarcolók és más nagy épületek építését – áll a Telexnek adott hétfői válaszukban.
A minisztérium véleménye iránti érdeklődésünk nem volt véletlen, hiszen a fővárosban érvényben lévő jogszabályok alapján legfeljebb 90 méter magas épületek emelhetők. Azonban a Nemzetgazdasági Minisztérium friss, hétfői tájékoztatójában meglepő információkat osztott meg: a Rákosrendező területén tervezett új városnegyed, amelyet közismertebb nevén Mini-Dubajként emlegetnek, de hivatalos elnevezése Grand Budapest, akár 250-500 méteres felhőkarcolókkal is gazdagodhat.
Az NGM még hétfőn közölte, hogy 50,9 milliárd forintért eladták a Rákosrendező vasúti használaton kívüli területeit az emírségekbeli Eagle Hills Csoportnak. A közlemény szerint a helyszínen legalább 5 milliárd eurós (kétezer milliárd forintos) ingatlanfejlesztést hajtanak majd végre.
Az Eagle Hills tulajdonosa Mohamed Alabbar dubaji üzletember. Az ő neve onnan lehet ismerős, hogy ő áll a Belgrade Waterfront nevű szerb gigaberuházás mögött is. A három és fél milliárd dolláros projekt kísérteties hasonlóságokat mutat a nálunk még csak tervezett mini-Dubaj projekttel, tavasszal a Telex is megnézte, mit tud Belgrád verziója. Az emirátusi üzletember szűk egy éve arról beszélt, a magyar projekt túlmutat a puszta ingatlanbefektetésen, Magyarország történelmi jelentősége, kulturális élete és jövőbeli ambíciói iránti mély tiszteletüket és csodálatukat is mutatja. Szerinte a projekt nemcsak teljesíti, de túl is szárnyalja majd az elvárásokat. Alabbar egy albániai beruházásával kapcsolatban a pénzmosás vádja is felmerült.
A Nemzetgazdasági Minisztérium hétfői közleménye szerint egy "példa nélküli fejlesztés" veszi kezdetét Rákosrendező és környékén, miután január 16-án lezárult az érintett ingatlanok értékesítése. Az ügylet lehetővé teszi egy komplex fejlesztési program elindítását, amely az NGM állítása szerint jelentős előnyöket hoz a Rákosrendezőn és környező területeken élők számára, különösen a tömegközlekedés minősége és elérhetősége terén. "A projekt révén Budapest közlekedési rendszere lényegesen fejlődik, és a XIV. és XIII. kerületek közötti kapcsolatok is érdemben javulnak. Az érintett területek kijelölése a MÁV Zrt. igényeire építve, szoros együttműködésben valósult meg."
A kormányzati határozat értelmében az Eagle Hills a vételárat három ütemben fogja kifizetni, a teljesítések pedig a nemzetközi megállapodás keretein belül vállalt állami kötelezettségekhez igazodnak. A fejlesztő az első vételárrészlet kifizetését követően megszerzi a tulajdonjogot a terület felett. Az állam különböző biztosítékokat kért az egyes vételárrészletek fedezetére, így például anyavállalati garanciát, bankgaranciát és visszavásárlási jogot. A második vételárrészlet kifizetésének előfeltétele, hogy a fejlesztéshez szükséges jogalkotási lépéseket több szakaszban hajtsák végre. Ezek közé tartozik a vonatkozó építésügyi szabályozások felülvizsgálata és módosítása, a beruházás kiemelt jelentőségű státuszának megszerzése, valamint a szükséges telekalakítások lebonyolítása, ahogy azt az NGM közleménye is megemlíti. Az utolsó vételárrészlet kifizetése pedig a megállapodásban rögzített, körülbelül 800 millió eurós állami infrastruktúra fejlesztésének megvalósulásához van kötve.
Alabbar többször hangsúlyozta, hogy a Mol-toronynál is magasabb felhőkarcolót tervez a környéken. A Válasz Online értesülései szerint a kormány egy 460 méter magas építmény megvalósításában bízva néz a jövőbe, amely nemcsak az impozáns toronyházat, hanem egy óriási plázát és 50 ezer lakásnyi lakóegységet is magában foglaló komplexumot is magába ölel.
A később mini-, majd maxi-Dubajnak is becézett terv nem nyerte el a főváros és a környező kerületek osztatlan tetszését, sokmilliárdos infrastrukturális fejlesztéseket is kérnek cserébe. A terület kiürítése már megkezdődött, a MÁV zuglói szolgálati lakásaiban élőknek is menniük kellett, az ott lakók mindössze 30 napot kaptak a kiköltözésre.
Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője, az aláírás hírére éles reakcióval válaszoltak. Karácsony Gergely úgy fogalmazott, hogy a fejlemény "tiszta hazaárulás", és megjegyezte, hogy a magánérdeket a közérdek elé helyező szerződés, amely a mini-Dubaj projekttel kapcsolatos, még nem zárult le. "Lehet, hogy most kezdődik igazán a történet" – írta Facebook-oldalán. Vitézy Dávid ezzel szemben arra hívta fel a figyelmet, hogy "így kerüljön bármilyen közérdekű rendelkezés és városfejlesztési garancia nélkül a főváros fejlesztési potenciálja magánkézbe." Kiemelte, hogy a kormány felgyorsította Budapest "végkiárusítását": már eladták Rákosrendezőt, és várhatóan a pályaudvarok, valamint a fejlesztési területeik is sorra kerülnek.