Harminckét utas sikeresen túlélte az azeri légitársaság járatának tragikus zuhanását, míg négy ember sajnos életét vesztette a baleset következtében.


A fedélzeten összesen 72 utas tartózkodott, és a Flightradar24 adatai alapján felmerült a gyanú, hogy Oroszország akár befolyásolhatta a GPS-jelzést.

Kazah hatósági bejelentések szerint eddig négy halottja és 32 túlélője van annak a balesetnek, amely az Azerbaijan Airlines Bakuból Groznijba tartó járatát érte a Aktau város mellett. Mint megírtuk, a azeri nemzeti légitársaság J2-8243 jelzésű járatát a grozniji időjárási viszonyok, vagyis a sűrű köd miatt irányították, mégpedig Mahacskala felé, mielőtt a kazahsztáni város felé. Már a Kaszpi-tenger felett vészjelzéseket adott, kényszerleszállási kísérlet közben pedig az aktaui repülőtértől három kilométerre hatalmas lángokkal és füsttel csapódott a földbe.

A fedélzeten összesen 72 ember - 67 utas és z ötfős személyzet - tartózkodott, ami azt jelenti, hogy a balesetnek akár 40 halálos áldozata is lehet. A túlélőket, közöttük két gyermeket egy közeli kórházban látják el. A kazah közlekedési minisztérium adatai szerint a gépen 37 azeri, hat kazah, három kirgiz és tizenhat orosz állampolgár utazott. Kazahsztánban kormányzati bizottságot állítottak fel a tragédia kivizsgálására.

Hetvenkét utassal a fedélzetén kényszerleszállást végrehajtva lezuhant az azeri nemzeti légitársaság egyik repülőgépe.

Bár korábbi hatósági közlések szerint az Embraer ERJ-190A típusú repülőgép madárrajjal ütközhetett, ezt később visszavonták, a kazah egészségügyi minisztérium regionális igazgatósága azt közölte, hogy valamilyen (gáz)palack robbant fel a fedélzeten. Részletekre a tárca nem tért ki.

A Flightradar24 légiforgalmi portál szerint a repülőgép átrepült a Kaszpi-tenger felett, eltérve előírt útvonalától, majd már a szárazföld felett megfordult, mielőtt a végzetes manőverbe kezdett volna. A portál később közölte, hogy a gép haladását erős GPS-jel-zavarás nehezítette, téves ADS-B adatokat közölt. Ezek az adatok teszik lehetővé, hogy a légiforgalmat figyelő portálok pontosan követni tudják a gépeket. "Oroszországot már többször vádolták azzal, hogy a területe tágabb térségében zavarja a GPS-vételt" - közölte a Flightradar24.

Az Azertac, az azeri állami hírügynökség tájékoztatása alapján egy hivatalos azeri küldöttség - melynek tagjai között szerepel a rendkívüli helyzetek minisztere, a főügyész helyettese és az AZAL alelnöke - Aktauba érkezett, hogy helyszíni vizsgálatokat végezzen.

Az azeri elnök, Ilham Aliyev, a tragikus esemény nyomán december 26-át nemzeti gyásznapnak nyilvánította. Vlagyimir Putyin orosz elnök azonnal részvétét fejezte ki azeri kollégájának, aki éppen Oroszországban tartózkodott, és a Független Államok Közössége (FÁK) találkozójára készült Szentpéterváron. Az esemény súlyossága miatt azonban Aliyev soron kívül hazatért. Kaszim-Zsomart Tokajev kazah elnök szintén kifejezte együttérzését Ilham Aliyev és az azeri nép iránt. Emellett Ramzan Kadirov, a csecsen vezető, szomorúan jelentette, hogy a kórházba szállított sérültek közül többen rendkívül kritikus állapotban vannak.

Related posts