A Magyar Telekom nőnapi kampánya arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen veszélyekkel járhat az önkép torzulása.

A vállalat arra figyelmeztet: a mesterséges intelligenciával retusált képek gyakori használata problémát okozhat önértékelésünkben, létrehozhatja a sablonarcok digitális világát, ráadásul még adatvédelmi kérdéseket is felvethet.
A mesterséges intelligencia eszközt ad a felhasználóknak, hogy gyakorlatilag bármely területen kiterjesszék meglévő tudásukat, képességüket. Vannak azonban olyanok, akik más céllal és más módon használják a mesterséges intelligenciát: saját fotóik helyett AI által generált és tökéletesített profilképeket használnak és osztanak meg magukról a különböző online felületeken. Az így létrehozott tökéletes modellképek gyakran jelentősen megváltoztatják a valóságot, elmossák a határt az online és a valódi énkép között, ezzel pedig akarva-akaratlanul is testképzavart és önértékelési problémákat okozhatnak a képek posztolóiban és az azokat nézőkben egyaránt.
Az AI alapú képmanipuláló appok veszélye abban áll, ha túl sokat használjuk, egy idő után az identitásunk berepedezik, vagy ha drasztikusak akarunk lenni, megtörik. Egy olyan énképpel fogunk azonosulni, amelyet mesterségesen alakítottunk ki magunknak, a tükörben látott valónk pedig furcsán idegennek tűnik majd. Ez hosszú távon erodálja a magabiztosságunkat, súlyos esetben elszigetelődünk és akár komolyabb depresszió is kialakulhat
„A pszichológiai megközelítések sokszínűsége lehetőséget ad arra, hogy mindenki sajátos módon tapasztalja meg a belső világát” – fogalmaz Németh Bianka, pszichológus.
A német Ruhr Egyetem, a TU Berlin és a CISPA kutatói által végzett felmérés rávilágít az AI által módosított média – legyen szó hangokról, képekről vagy írásos tartalomról – valóságtorzító hatásaira. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a mesterségesen létrehozott minták szinte teljesen összetéveszthetők az eredeti anyagokkal. Érdekes módon a válaszadók többsége a mesterségesen generált hangokat, képeket és szövegeket valódinak tartotta. Különösen aggasztó, hogy a képek esetében a résztvevők teljesítménye volt a legrosszabb, azaz a fotók megítélésénél a legnehezebben tudták megkülönböztetni a valódiakat a mesterségesektől.
A fotóink mesterséges intelligenciával való módosítása számos adatvédelmi aggályt vethet fel. Fontos, hogy alaposan informálódjunk arról, hogyan gyűjti és tárolja a mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftver a feltöltött arcképeket. Emellett azt is meg kell vizsgálnunk, hogy a saját felhasználásunk mellett vajon hozzájárulást adtunk-e a programnak a képek bármilyen egyéb felhasználására.
A Magyar Telekom a Nemzetközi nőnap alkalmából egy online kampány keretében kívánja felhívni a figyelmet a fenti jelenségre. A vállalat ezzel azt hangsúlyozza, hogy a digitális világ adta lehetőségeket - így a mesterséges intelligenciát is - megfelelő tudással, körültekintéssel és tudatossággal kell használnunk ahhoz, hogy ezek az eszközök segítsenek fejlődni és előre lépni saját életünkben.
A kampány alapját egy videó alkotja, melyben 30, különböző karakterű nőről készült portréfotót láthatunk eredetiben, majd mesterséges intelligencia által módosított verzióban. A fotókon a vállalat saját munkavállalói, influencerek (pl. Király Lina, Lackner Laura, Nagy Alexandra, Jade Mills, Czettli Antónia és Mihály Sára), valamint civilek szerepelnek. A Facebookon, Instagramon és TikTokon futtatott videóban látványosan mutatják be az eredeti képeken szereplő nők egyediségét, majd a mesterséges intelligencia által generált képek módosított valóságát. Emellett további szakértői tartalmakkal hangsúlyozza a Telekom a trend jelentőségét és veszélyeit a Hello Szülő platformon, valamint segítenek a felületen a megfelelő egyensúly megtalálásában.
Lenyűgöző élmény volt részt venni egy olyan kampányban, amely az egyediséget és az önazonosságot helyezte a középpontba, miközben a nőiességet is ünnepelte! Tartalomgyártóként gyakran szembesülök azzal, hogy az emberek (és néha én is) hajlamosak vagyunk a legjobb, legtökéletesebb oldalunkat mutatni. Ez a kampány arra emlékeztetett, hogy mennyire fontos egyensúlyt találni a technológia által kínált lehetőségek kihasználása és az eredetiség megőrzése között.
„Osztotta meg véleményét a kampányról Király Lina, influencer és tartalomgyártó, aki aktívan részt vett a figyelemfelkeltő akcióban.”
Felelős márkaként nemcsak a digitális világ, valamint az AI pozitív lehetőségeiről kell beszélnünk, hanem a veszélyeire és tudatos használatára is fel kell hívnunk a figyelmet. Természetes, hogy mindenki a legjobb önmagát akarja mutatni a social media felületeken, de fontos szem előtt tartanunk, hogy minden eszköz - így a mesterséges intelligencia is - csak addig jó, amíg abban segít minket, hogy saját magunk maradjunk és a saját eredeti önmagunkat mutassuk meg. Örülök, hogy ehhez a kampányhoz ilyen sok csodás nő csatlakozott, és idén nőnapkor rajtuk keresztül üzenhetünk mindenkinek
„A kampány kapcsán Czabányi Enikő, a Magyar Telekom social media és PR szakértője, valamint az ötlet megálmodója, így fogalmazott.”