Fedezd fel az év legizgalmasabb új sorozatait - 3. rész: Krimik és thrillerek!
Nem mindenkinek jut idő az év során a sorozatok nézésére, ezért sokan az ünnepi időszakban próbálják pótolni az elmaradt részeket. Ezen a különleges időszakon szeretnénk segíteni nekik néhány izgalmas krimivel, amelyek tökéletesen illeszkednek az év végi nyomozós hangulathoz.
Balzac monumentális regényciklusának, az Emberi színjátéknak, egyik legérdekesebb és legvisszatérőbb karaktere Vautrin, a jég hátán is megélő, nem éppen erkölcsös bűnöző, aki végül a rendőrség kötelékébe lép. Patricia Highsmith antihősének, Tom Ripley-nek, akinek az amerikai írónő öt regényt szentelt, sorsához hasonlóan Vautrin is a túlélés mestere, ám míg Ripley végig bűnöző marad, addig Vautrin az átláthatatlan szférákban mozog. Ez a különleges alak, akit nehéz megragadni, híres a hajlékonyságáról és az erkölcsi határok feszegetéséről. Steven Zaillian, aki a Schindler listája forgatókönyvéért és a The Night Of sorozatért is felelős, a Netflix számára készítette el Patricia Highsmith Ripley-regényeinek sorozatos adaptációját. Az első rész 2023-ban debütált, és sokan az év egyik legjobb sorozataként ünnepelték, annak ellenére, hogy a tempója lassú és a képi világ fekete-fehér, hiszen egy noir történetről van szó. A tehetséges Mr. Ripley című regény, valamint az abból készült sorozat Olaszország napfényes tájain játszódik, és Ripley szélhámos életének kezdetét és megerősödését követi nyomon. Andrew Scott Ripley megformálásában nemcsak kivételes, hanem szinte tökéletes is, mintha kifejezetten erre a szerepre teremtették volna. Az ő alakítása az átlényegülés mesteri példája, hiszen előtte olyan legendás színészek is játszották ezt a karaktert, mint Alain Delon, Dennis Hopper, Matt Damon vagy John Malkovich. Azonban nemcsak ő brillírozik, hanem a mellékszereplők is, akik szintén remekül hozzák a saját karaktereiket. A dél-olasz nyár égető forróságát pedig úgy érezzük a bőrünkön, hogy a képek színvilága hideg, három árnyalatból áll: fehérből, szürkéből és feketéből.
Itt nézheted meg: Netflix
Az ír-amerikai James Patterson sokak által kedvelt krimiíró - nálunk is sok könyvét kiadták már -, aki bár idén töltötte be a 77. életévét, még mindig ontja a regényeket. Több könyvsorozata is van, a legjobban sikerült és a legnépszerűbb az Alex Cross-széria, ami egy afroamerikai zsaru nyomozásait meséli el. Patterson 1993-ban adta ki az első darabját, az eddigi utolsót pedig, ami már a 31. regény volt a Cross-sorban, 2023-ban (van még további 2 elbeszélés is a fekete zsaruval, valamint 3 regény, amiben pedig az ő fia a főszereplő). Idén pedig elindult a sorozatos verziója is a regényeknek. Alex Cross nem csupán egy nyomozó a washingtoni rendőrségen, de van egy képessége, hogy az átlagosnál jobban belelát a bűnözői elmékbe. Emiatt előszeretettel bízzák rá a szövevényesebb, súlyosabb és nehezebb eseteket, és bár mindenki elismeri hatékonyságát, nemritkán kerül konfliktusba a többi zsaruval véleménykülönbség okán. Egy évvel azt követően, hogy valaki megölte a feleségét, és emiatt komoly dühkezelési problémával is küzd, Cross egy olyan gyilkosság ügyét kapja meg, ami szegről-végről még a politikát is érinti, mert az áldozat egy BLM-aktivista. De hamar kiderül, hogy egy fifikás sorozatgyilkossal áll szemben. De nemcsak vele, hanem a felesége ismét feltűnő gyilkosával is, aki pedig közben elkezdi őt és a családját zaklatni, majd terrorizálni. A fordulatos, helyenként pedig körömlerágósan izgalmas történet egy hosszabb távra tervezett tévésorozat tökéletes nyitóévada.
Itt tudod megtekinteni: Prime Video.
Ebben a lebilincselő és szórakoztató sorozatban egy izgalmas keverék vár ránk: Agatha Christie klasszikus Hercule Poirot-történetei találkoznak Daniel Craig Knives Out-filmekkel, és mindehhez még Sherlock Holmes szelleme is hozzájárul. Két különleges nyomozó párosítja tudását: egy rendkívül tehetséges, nemzetközi hírnévnek örvendő egykori detektív és egy kíváncsi fiatal hölgy, akit vonzanak a rejtélyek. Ráadásul titkos szálak fűzik őket össze, hiszen mindkettejük múltjában ott lapul egy bűntény. A történet háttere egy tengerjáró luxushajó, amelyen a két főszereplő utazik, míg a fedélzeten egy szörnyű gyilkosság történik. A partra való eljutás legalább egy napot igényel, és bár hamarosan helikopterrel érkezik a rendőrség, az egykori rendőr önálló nyomozásba kezd, hamarosan pedig a fiatal hölgy is csatlakozik hozzá, hogy együtt fejtsék meg a bonyolult ügyet. A hajón mindenki gyanús: a gazdag utasok éppúgy, mint a szegény személyzet tagjai, mindannyian rejtegetnek valamit. A bűntény természetesen nem az, aminek elsőre tűnik. A sorozat legfőbb erőssége, hogy mesterien manipulálja a nézőt, mint macska az egérrel. Folyamatosan abban a hitben ringat, hogy a helyes úton haladunk, de mindig újabb és újabb váratlan fordulatokkal tereli el a figyelmünket. A végére már szinte elveszítjük a fonalat, és nehezen tudjuk, hogy mit is gondoljunk, annyira összezavarodunk. Ám amikor végre elérjük a megoldást, minden egyes puzzle-darab a helyére kerül, és minden titok napvilágra kerül.
Itt találhatod meg: Disney+
Mielőtt Colin Farrell elvállalta a Maxon látható Pingvin címszerepét, egy másik címszerepre is vállalkozott - és abban ráadásul még simán fel is ismerhető. Ez lenne John Sugar magándetektív, aki egy fura figura. Nem tartja magát jó embernek, nem véletlenül, mert a törvény határait gond nélkül lépi át, ha arra van szüksége. Egyébként eltűnt személyeket kutat fel, bónuszként idegennyelv-specialista (az első rész nyitóperceiben arabul és japánul is folyékonyan megszólal), valamint a film noirok megrögzött rajongója. Los Angelesben járunk, ahol Sugar megbízást kap egy gazdag, idős férfitól, aki filmes, és noirokat is készített egykor, és akinek most eltűnt az exdrogos unokája. Az alaphelyzet ennyire egyszerű, legalábbis látszólag, ám a megoldáshoz vezető út már valamivel bonyolultabb, szövevényesebb. A Ripley mellett talán ez a vizuálisan legjobban kinéző sorozat, ráadásul ez is noir és melankolikus, mint amaz. Viszont ebben van egy olyan váratlan fordulat, amihez fogható nem volt idén, így azt nyugodtan nevezhetjük 2024 első számú filmes/sorozatos WTF-élményének is. Ennél többet nem is mondanánk a sorozatról, amelynek egyik készítője, valamint 5 rész rendezője a brazil Fernando Meirelles, akinek többek között az Isten városa vagy A két pápa című mozikat is köszönhetjük.
Itt találhatod meg: Apple TV+
Bár Guy Ritchie-nek óriási rajongói bázisa van, a hozzá tartozók (köztük én is) elismerik, hogy a brit rendező kreatív lángja az utóbbi időben megfakult, és a teljesítménye elég ingadozó. Éppen ezért frissítő élmény volt, amikor 2019-ben elkészítette az Úriemberek című filmet, amely a régi, emlékezetes időket idézte fel. Aztán ismét a középszerűség árnyékába került, egészen 2024-ig, amikor az öt évvel korábbi film sorozatos folytatást kapott. Első pillantásra talán sokan fanyalogtak, hogy ez most miért is szükséges, és hogy ennyire kifulladtak az ötletek, de aztán leültek az első részhez, és a rajongásuk nemcsak hogy újraéledt, hanem szinte újjászületett. Az Úriemberek sorozatos folytatása lenyűgöző és rendkívül szórakoztató munka (Ritchie nemcsak producerként, hanem rendezőként és íróként is részt vett a projektben), és ugyanakkor egyfajta összegzése mindannak, amit a legjobban kedveltünk a korábbi filmjeiben. Míg a mozifilm talán nem állt oda a polcra a zseniális első két Guy Ritchie-film mellé (csak szorosan alattuk), a sorozat már bátran megérdemli a helyét. Itt minden megtalálható, mint egy brit vásárban (ha egyáltalán létezik ilyen náluk): ínycsiklandó arisztokraták, trágár szavú félvilági figurák, aranyfogsorok, drogok minden mennyiségben, szerencsejáték és könnyű nők, valamint a klasszikus fehér briteken túl még feketék, cigányok és kelet-európaiak is felbukkannak. Mindenki összekuszálja a szálakat, ezért a dolgok sosem úgy alakulnak, ahogy azt eltervezték, és mi, nézők remekül mulatunk rajta, még ha a sorozat szereplői közül kevesen is kerülnek ki győztesen.