Autószerelőm osztotta meg velem, hogy ez az a hiba, amit a legtöbb sofőr elkövet tankoláskor.


Sokan azt gondolják, hogy tankoláskor célszerű maximálisan feltölteni az autó üzemanyagtartályát. Azonban ez a megközelítés nem csupán fölösleges, hanem akár káros is lehet mind a jármű, mind a környezet, sőt, még a pénztárcánk szempontjából is. Miért érdemes tehát elkerülni a túltöltést?

Amikor autót töltünk üzemanyaggal, gyakran észlelhetjük, hogy a töltőpisztoly magától leáll, amint a tank eléri a megengedett maximális szintet. Érdemes megjegyezni, hogy ez a szint nem a tank teljes kapacitása, hanem annál alacsonyabb, hogy lehetővé tegye az üzemanyag hőtágulását és a gőznyomás kiegyensúlyozott eloszlását. Ez a biztonsági intézkedés hozzájárul ahhoz, hogy elkerüljük a túlcsordulást és a potenciális problémákat.

Az üzemanyag a gőzleválasztó rendszerbe kerülhet, ami tönkreteheti azt, és kárt tehet az aktív szénszűrőben is, amely a kipárolgó benzint köti meg. Emellett a felesleges üzemanyag kifolyhat, szennyezve a környezetet, és akár tűzveszélyt is okozhat.

A benzin egy rendkívül illékony anyag, amely már szobahőmérsékleten is hajlamos párologni, és ezek a gőzök komoly károkat okozhatnak a környezetben, sőt, akár veszélyesek is lehetnek az egészségre. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a tankban elegendő légtér legyen. Ha a gőzök nem tudnak helyet cserélni, akkor a nyomás folyamatosan növekedhet, ami hosszú távon a rendszer károsodásához vezethet. Továbbá, a benzin idővel romlik: oxidáció és vízfelvétel hatására csökkenhet a gyúlékonysága, és lerakódások keletkezhetnek a rendszerben. Különösen figyelni kell arra, hogy ha valaki ritkán használja az autóját, a teljesen feltöltött tankban a benzin sokkal gyorsabban öregszik, mint ha csak körülbelül 70-80%-ig lenne megtöltve, így a problémák hamarabb jelentkezhetnek.

A tanksapka szerepe valóban kulcsfontosságú, és nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ez a kis, de annál jelentősebb alkatrész nem csupán a tank szoros lezárásáért felel, hanem az üzemanyagrendszer gőznyomásának szabályozásában is fontos szerepet játszik. Ha a tanksapka nem zár jól, hibás, vagy esetleg hiányzik, az nemcsak a párolgás fokozódásához vezethet, hanem "Check Engine" hibaüzenetet is generálhat. Ezen túlmenően a szennyezett levegő miatt környezeti problémákat is okozhat, valamint növelheti az autó üzemanyag-fogyasztását is. Éppen ezért érdemes odafigyelni a tanksapka állapotára, hiszen a jármű teljesítményére és hatékonyságára is komoly hatással lehet.

Nyilvánvaló, hogy hosszabb utazások vagy ritkábban elérhető tankolási lehetőségek esetén érdemes lehet a teljes, 100%-os töltöttséget választani. Azonban a mindennapi használat során általában az 80%-os töltési szint a legideálisabb választás.

Összegzésként elmondható, hogy a tank "túltöltése" nemcsak felesleges, hanem kifejezetten káros hatásokkal is járhat. Az automata kattanása utáni további tankolást érdemes elkerülni. Az üzemanyag párolgása, romlása, a rendszerek túlterheltsége és a környezeti tényezők mind arra utalnak, hogy a 80%-os töltöttség sokkal bölcsebb választás. Emellett a tanksapka állapotát is érdemes folyamatosan ellenőrizni – ez a kis alkatrész jelentős hatással bírhat az egész üzemanyagrendszer működésére.

Related posts