A töltőoszlopokon nem csupán a töltési sebesség, hanem az elektromos autók töltésének hatékonysága is múlik.


Az elektromos autók töltésének sebességét az akkumulátorok mellett a helyi hálózat kapacitása és a fogyasztói igény szabja meg, a szolgáltatók akár megawattos töltőket is tudnának telepíteni - az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) már tervez is ilyen töltőket. A cég jelenleg négyszáznál is több töltőoszlopot üzemeltet hazánkban.

Az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) által telepített töltőállomásoknak szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelniük, hogy garantálják a felhasználók biztonságát és a rendszer megbízhatóságát. Ezek az előírások többek között magukban foglalják a töltők elektromos biztonságát, a megfelelő szigetelést, valamint a környezeti hatások elleni védelmet is. A szabadtéri és a zárt térben, például mélygarázsokban vagy parkolóházakban telepített töltők között lényeges különbségek vannak a szabályozásban. Szabadtéri töltők esetében a legfontosabb tényezők közé tartozik az időjárásállóság és a vandalizmus elleni védelem, míg a zárt terekben a szellőzés, a tűzvédelmi előírások és a megfelelő elektromos terhelhetőség kiemelt figyelmet kapnak. Ez utóbbiak biztosítják, hogy a töltők ne okozzanak veszélyt a környezetükre, különösen zárt, kevésbé szellőző helyeken. Összességében tehát a töltők telepítése során a helyszín adottságaihoz igazodó biztonsági intézkedések egyaránt elengedhetetlenek a felhasználók védelme és a rendszer hatékony működése érdekében.

Az EDRI által telepített elektromos töltők minden alkalommal összhangban állnak a vonatkozó magyar és uniós szabványokkal, valamint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által meghatározott követelményekkel. Ezek közé tartoznak a szükséges érintésvédelmi, tűzvédelmi és villámvédelmi intézkedések, illetve a rendszeres műszaki ellenőrzések is.

A zárt helyiségekben szigorúbb tűzvédelmi előírások érvényesek a töltők telepítésére. Ennek értelmében csupán kisebb teljesítményű váltakozó áramú (AC) töltők, valamint legfeljebb 50 kilowattos egyenáramú (DC) töltők helyezhetők el. Ezzel szemben a szabadban már nagyobb teljesítményű, akár gyorstöltésre is alkalmas DC töltők telepítése is megengedett.

Mekkora költségvetéssel érdemes számolni egy töltőállomás telepítésekor? A jogszabályi követelményeken kívül milyen egyéb tényezőket érdemes mérlegelni a helyszín megválasztásakor?

- A beruházás mértéke a helyszíntől és a töltő típusától függően változik. Egy alap AC töltő telepítése is több százezer forinttól indul, míg egy nyilvános DC gyorstöltő vagy egy ultragyors töltő több tízmillió forintba kerül, mivel itt általában jelentős hálózatbővítésre is szükség van.

A helyszín kiválasztásánál fontos szempont a könnyű megközelíthetőség, a biztonságos és jól látható elhelyezés, valamint a várható forgalom és a jövőbeni bővíthetőség is.

- Ahogy nő az igény a minél gyorsabb töltés iránt, úgy egyre nagyobb teljesítményű töltőket telepítenek a cégek. Mi lehet a határ? Mekkora kapacitású/teljesítményű töltőket tudna telepíteni az EDRI?

- Ahogy nő az igény a gyors töltésre, az E.ON is egyre nagyobb teljesítményű töltőket telepít - jellemzően 50 kilowatt teljesítményű gyorstöltőket, illetve akár 300-400 kilowatt teljesítményű ultragyors töltőket. A technológiai határt jelenleg elsősorban a helyszín elektromos hálózati kapacitása és a várható fogyasztói igény szabja meg, nem a töltőberendezések.

Amint a helyszínen biztosított a megfelelő hálózati csatlakozás (amely a DSO részéről gyakran hosszú éveken át tartó fejlesztéseket igényel), technikailag akár több 400 kilowattos töltőállomás is telepíthető.

Az EDRI jövőbeni tervei között kiemelt szerepet kap a megawattos töltőberendezések, azaz az MCS Megawatt Charging System bevezetése hazánk területén. Ezek a nagy teljesítményű töltők elsősorban a logisztikai és fuvarozási ágazatokban, valamint az autóbuszos közlekedésben mutatkoznak meg leginkább, ahol a gyors és hatékony energiaellátás elengedhetetlen. Az EDRI minden esetben a helyi sajátosságokat és az ügyféligényeket figyelembe véve alakítja ki a töltőállomások telepítési terveit.

Van-e a vállalatnak részletes kimutatása az egyes töltők forgalmáról? Mely területeken találhatók a legkeresettebb töltőegységek?

Természetesen! Íme egy egyedibb változat: - Igen, az E.ON Drive Infrastructure rendelkezik részletes forgalmi statisztikákkal az általa működtetett töltőállomásokról. Ezek az adatok világosan mutatják, hogy a legnagyobb igény a gyors töltőpontok iránt az autópályák közelében, forgalmas főútvonalak mentén, valamint nagyvárosi csomópontokban tapasztalható.

A legkeresettebb töltőállomások általában olyan helyszíneken találhatók, ahol a látogatók számára gyorsan elérhető szolgáltatások, mint például kávézók, élelmiszerboltok vagy mosdók állnak rendelkezésre a töltés ideje alatt. Ezek a helyszínek nem csupán a technikai teljesítményük miatt népszerűek, hanem azért is, mert a felhasználói élmény terén is kiváló lehetőségeket kínálnak.

Milyen újabb fejlesztési elképzelések vannak Magyarországon?

Az EDRI küldetése, hogy a nyilvános elektromos autótöltés mindenki számára elérhetővé váljon Európa-szerte, így Magyarországon is. Jelenleg hazánkban több mint 400 töltőpont várja a felhasználókat, köztük 76 darab 300 kilowatt teljesítményű töltő. Célunk, hogy ezt a portfóliót a következő években a piaci igényekhez igazodva jelentősen bővítsük. Ennek érdekében szoros együttműködéseket alakítunk ki hazai partnereinkkel, beleértve a kiskereskedelem nagy szereplőit, mint például az MMXH-t és az ALDI-t, valamint szállodákkal, éttermekkel és más népszerű helyszínekkel, amelyek a villanyautósok körében közkedveltek. Az EDRI a partnereink által biztosított területeken fektet be, tervez, épít és üzemeltet olyan töltőpontokat, amelyek megfelelnek a felhasználói igényeknek. A fenntarthatóság érdekében töltőállomásainkat 100%-ban tanúsított zöld energiával üzemeltetjük.

Related posts