A pályán kívüli stratégiákkal próbálná meg felülmúlni a Red Bull a McLarent, és az sem lenne probléma, ha nem minden tervük valósulna meg.


A pályán kívül is éppen olyan heves a harc a McLaren és a Red Bull között, mint a versenyek során, és ezt főként a Red Bull csapata gerjeszti. Úgy tűnik, hogy az energiaitalgyártók mindent megtesznek azért, hogy megingassák riválisaik pozícióját.

Max Verstappen lenyűgöző fölénnyel diadalmaskodott az Emilia-Romagna Nagydíjon, megelőzve a két McLaren pilótát. A sikerének kulcsa valószínűleg a Red Bull imolai fejlesztési csomagjában rejlik: az RB21-es autó működési tartománya jelentősen bővült, és a címvédő idén először méltatta az autó egyensúlyát. Ez a javulás valószínűleg hozzájárult ahhoz, hogy a gumikezelés is sokkal hatékonyabb lett a korábbi versenyekhez képest.

A 27 éves versenyző második idei sikerét aratta, ugyanakkor Szuzukában és most is a számára lehető legrosszabb forgatókönyv valósult meg olyan értelemben, hogy a dobogón a McLaren pilótáival osztozott. Éppen ezért továbbra is hátrányban van mind Oscar Piastrival, mind Lando Norrisszal szemben - kérdés, hogy a továbbiakban hogyan alakulnak az erőviszonyok.

Kétségtelen, hogy a szezon első szakaszában a McLaren autója volt a leggyorsabb a mezőnyben, azonban Imolában valami jelentősen megváltozott. Kiderült, hogy a versenyhétvége előtt az FIA két technikai direktívát is bevezetett. Hogy ezeknek van-e köze a McLaren teljesítményének csökkenéséhez – ahogy Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megjegyezte –, egyelőre nem lehet biztosan megállapítani. Mindenesetre úgy tűnik, a Red Bull csapata mindent elkövet, hogy a versenypályán kívül is sikeresen felvegyék a harcot a riválisaikkal.

Sikerült a Red Bullnak megakadályoznia a McLaren trükközéseit?

Az Auto Motor und Sport figyelmeztetése nyomán érdemes megemlíteni, hogy ez a folyamat már tavaly elkezdődött. Pontosan a Piastri által megnyert Azeri Nagydíj után történt, amikor nyilvánosságra kerültek a McLaren rugalmas hátsó szárnyáról készült felvételek. A Nemzetközi Automobil Szövetség azonnali lépéseket tett, és kötelezte a wokingi csapatot, hogy erősítse meg a szárnyat, ezzel megszüntetve a "mini DRS" néven ismert jelenséget.

Az idei év elején az első szárnyakra került a fókusz, és a Red Bull tulajdonképpen ezen a fronton is sikerrel járt. Igaz, a szigorúbb előírások ezúttal csak a montmelói forduló során lépnek életbe, és az is kérdéses, hogy mekkora lesz a hatásuk az erősorrendre. Az energiaitalosok nyilvánvalóan nagy változásban bíznak, a McLarennél viszont nem gondolják, hogy jelentősen felborulnak a megszokott erőviszonyok.

Ráadásul itt még nincs vége: szintén a tavalyi év óta téma, hogy a wokingiak esetleg vizet, vagy legalábbis valamilyen folyadékot juttatnak az abroncsokba, amelyek ezáltal kellően alacsony hőmérsékleten maradnak, és nem melegszenek túl. A Red Bull gyanúja szerint elsősorban ennek köszönhető a vetélytárs kifejezetten jó gumikezelése.

Ezeket a fejleményeket figyelembe véve, nem tudom, hogy valójában hova is vezet ez az egész, hiszen az FIA és a Pirelli is határozottan elutasította a trükközés vádját. Ugyanakkor bizonyos értelemben talán mégiscsak elértek valamit: Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója egy "gumivíz" feliratú palackkal tűnt fel Miamiban, reagálva a felmerült vádakra. Ráadásul megjegyezte, hogy a Red Bull mindig csak a háttérből intézi a panaszait, és arra szólította fel a csapatot, hogy nyújtsanak be hivatalos óvást, mondván, így végre kiderülne az igazság.

Verstappen lenyűgöző előzéssel diadalmaskodott, míg Hamilton megőrizte a Ferrari számára az erős helyezést Imolában.

A német szakmai kiadvány elemzése alapján világosan látszik, hogy a Red Bull sikeresen elérte célját, hiszen reakciót generált a versenytársak körében. Emellett egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az energiaital piacán a versenyzők stratégiája részben arra épül, hogy minden lehetséges eszközzel próbálják megzavarni ellenfeleik figyelmét.

Mindez az imolai verseny után is egyértelművé vált, amikor Horner Norris és Piastri párharcát elemezte. "A McLaren pilótái között egy igazi csata zajlik a világbajnoki címért – hangsúlyozta. – Elérkezik az a pillanat, amikor az egyéni ambíciók felülkerekednek a csapat érdekein, és ez konfliktushoz vezethet. Jól megoldották, és sikerült elkerülniük az ütközést. Figyelemre méltó, hogy ilyen elszántan küzdenek egymás ellen. Ugyanakkor jól látszott, mennyire határeset volt a helyzet."

Persze lehet mondani, hogy ez a fajta hadviselés egyelőre nem jött be, hiszen az egyéni tabellán a McLaren párosáé az első két hely, a konstruktőri bajnokságban pedig utcahosszal vezetnek. Ugyanakkor nem kizárt, hogy ilyen módon zavar kerülhet az erőbe, pláne akkor, ha a wokingiak valamilyen okból kifolyólag lelassulnak - ami akár már a Spanyol Nagydíjon is bekövetkezhet.

Related posts