A másodpilóta összezavarodva állt, nem tudta megkülönböztetni, melyik a domináns keze, és ez a zűrzavar vezetett a Gatwick repülőtéri tűzesethez.

Emberi hiba - egy pilóta egyszerű bal-jobb tévesztése - áll a Gatwick repülőtéren tavaly nyáron kialakult drámai tűzeset hátterében, amely a Nagy-Britannia második legforgalmasabb légikikötőjének 50 perces lezárásához és 23 járat törléséhez vezetett, derült ki a hivatalos vizsgálati jelentésből.
A brit Légiközlekedési Baleseti Vizsgálati Osztály (AAIB) legfrissebb jelentése szerint egy tavaly júniusi esemény során egy British Airways Boeing 777-es repülőgép fékjei túlmelegedtek a kifutópályán. Az incidens hátterében az állt, hogy a másodpilóta "véletlenül" a bal kezével visszahúzta a tolóerő-szabályozót, ezzel csökkentve a hajtóművek teljesítményét, amikor valójában el kellett volna engednie azt a felszállás folyamatában - számolt be róla a SkyNews.
A jelentés szerint a másodpilóta jobb kezével kellett volna a magassági kormányra figyelnie, de miután észlelte a hibát, leállította a felszállási folyamatot. Az eset következtében a repülőgép "jelentősen a kifutópálya végpontja előtt" megállt, ám a fékek túlmelegedése tűz keletkezéséhez vezetett.
A baleset idején mintegy 334 utas és 13 fős személyzet tartózkodott a Boeing 777-es fedélzetén. Szerencsére személyi sérülés nem történt, azonban a légiközlekedési fennakadások jelentősek voltak: a Gatwick repülőtér 50 percre bezárt, és 23 járatot töröltek.
A kivizsgálás során a másodpilóta kifejezte meglepetését a tolóerő-szabályozó véletlen visszahúzása miatt, és nem tudott konkrét okot mondani a történtekre. A jelentés megjegyezte, hogy a másodpilóta az incidens időpontjában "kipihentnek és jókedvűnek" érezte magát.
A British Airways szóvivője az esettel kapcsolatban kijelentette: "A biztonság mindig a legfontosabb prioritásunk, és pilótáink biztonságosan megállították a repülőgépet. Elnézést kértünk utasainktól, és csapataink keményen dolgoztak azon, hogy a lehető leggyorsabban folytathassák útjukat"-
Ez az esemény rámutat arra, hogy a repülés biztonságát nem csupán a technológiai újítások, hanem az emberi tényezők is alapvetően befolyásolják. Kiemeli, hogy a pilóták képzése és az eljárások folyamatos korszerűsítése elengedhetetlen, még akkor is, ha a világ legmegbízhatóbb légitársaságairól van szó. Az emberi tényezők figyelembevételével a légiközlekedés biztonságát tovább lehet növelni.