A LinkedIn előfizetői nem nézik tétlenül, hogy az oldal értékesítette személyes adataikat.


Csoportos keresetet adtak be a cég ellen egy kaliforniai bíróságon, amivel kártérítés megfizetésére akarják rászorítani a közösségi platformot.

Csoportos per indult a LinkedIn Premium előfizetői részéről a LinkedIn közösségi platform ellen. A kaliforniai bíróságon benyújtott keresetben a felperesek azt állítják, hogy a Microsoft által üzemeltetett LinkedIn megsértette a telekommunikációs szolgáltatókra vonatkozó szövetségi adatvédelmi törvényt, azaz a Stored Communications Act-et (SCA). A vádak szerint a közösségi oldal jogosulatlanul értékesítette a felhasználók privát üzeneteit harmadik feleknek, ezzel lehetővé téve, hogy generatív mesterséges intelligencia modellek képzésére használják fel azokat. Az ügy középpontjában áll a Premium csomag által kínált InMail üzenetküldési funkció, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók olyan LinkedIn-tagoknak is üzenetet küldjenek, akikkel nem állnak közvetlen kapcsolatban.

A történet hátterében az áll, hogy a LinkedIn tavaly augusztusban, mindenféle különösebb hirdetés vagy figyelmeztetés nélkül, bővítette az oldal adatvédelmi beállításait. Ekkor került bevezetésre egy új opció, amely a "Data for Generative AI Improvement" nevet viseli, és lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy eldöntsék, szeretnék-e, hogy személyes adataik megosztásra kerüljenek. Alig néhány héttel később, szeptember 18-án, a LinkedIn diszkréten frissítette az adatvédelmi szabályzatát is, amelyben rögzítette, hogy a nem letiltott adatok felhasználhatók mesterséges intelligencia modellek képzésére.

Az már csak az általános szerződési feltételekhez kapcsolódó FAQ-ból derült ki, hogy az adatgyűjtés igencsak kiterjedt: a posztoktól a fotókon át a profilokig lényegében minden nyilvános és személyes adatot összegyűjtenek és felhasználnak. Még olyan részletek sem maradnak ki, mint a LinkedIn-használat gyakorisága, a felhasználók nyelvi preferenciája, a reakciók, visszajelzések stb. (Az adatgyűjtést az Európai Gazdasági Térség országaiban nem kapcsolták be.)

A felhasználók sajnos nem tudták módosítani a fiókbeállításaikat utólag, hiszen amit már "felhasználásra került", arra nem volt lehetőségük. Ezt a FAQ-ból derült ki.

Megkísérelték utólag kisimítani a szálakat?

A kereset megfogalmazása szerint a tavaly szeptemberben végrehajtott szerződésmódosítás és a FAQ-s magyarázat csupán egy ügyes kifogás volt, amellyel a LinkedIn megpróbálta eltüntetni a problémát, amelyről az elejétől fogva tudomása volt. Ez a probléma pedig nem más, mint az ügyfelek magánéletének megsértése, valamint az ígéretének a megszegése, miszerint a személyes adatokat kizárólag a platform fejlesztésére és támogatására használja fel.

A csoportos kereset célja, hogy védje azon LinkedIn Premium előfizetők érdekeit, akiknek a személyes adatai szeptember 18-a előtt harmadik fél részére átadásra kerültek. A felperesek kártérítést igényelnek szerződésszegés és a kaliforniai versenytörvény megsértése miatt, emellett 1000 dollár kártérítést kérnek minden érintett személy számára a SCA (Stored Communications Act) megsértésével összefüggésben.

Ha a bíróság helyt adna a vádaknak, és kártérítést ítélne meg, az komoly következményekkel járna a közösségi platform számára. Az Egyesült Államokban körülbelül 230 millió ember aktívan használja a LinkedInt, bár közülük csupán egy kisebb rész választja a Premium előfizetést (világszerte körülbelül 175 millió előfizetővel rendelkezik az oldal). Tavaly a platform bevételét 16 milliárd dollár fölé becsülték, ami jól mutatja a gazdasági jelentőségét.

A LinkedIn véleménye szerint a kereset alapját képező állítások nem valósak, és nem tükrözik a valóságot.

A Reuters utal arra, hogy a pernek politikai vonatkozása is lehet. A keresetet ugyanis néhány órával később nyújtották be, mint Donald Trump elnök bejelentette: a Microsoft támogatta OpenAI, az Oracle és a Softbank közös vállalatot hoz létre, hogy 500 milliárd dollárnyi beruházással fejlett MI-infrastruktúrát hozzanak létre az USA-ban.

Related posts