A benzinkutak már gőzerővel készülnek a közelgő szankciókra, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy minél több üzemanyagot felhalmozzanak.

A szerbiai benzinkutak üzemeltetői megerősítették, hogy fokozzák az üzemanyag beszerzését az importőröktől, mivel készülnek arra az esetre, ha az amerikai hatóságok szankciókat léptetnének életbe a Szerbiai Kőolajipari Vállalat (NIS) ellen. Ezzel együtt hangsúlyozták, hogy az év végéig nem várnak ellátási problémákra, azonban hosszabb távon a helyzet feszültté válhat.
A Knez Petrol töltőállomás-hálózat vezetője, Srđan Knežević a Beta hírügynökségnek elárulta, hogy korábban az üzemanyagának fele a NIS-től érkezett. Jelenleg azonban körülbelül tíz másik importőrrel is kapcsolatban áll, akiktől a szankciók bevezetése esetén tervezné növelni a beszerzéseit.
"Szerbiában összesen százhúsz töltőállomással rendelkezünk, Vranjétól Szabadkáig terjedően, így a NIS után mi vagyunk az ország legnagyobb kiskereskedelmi lánca. A jövőben még inkább erősítjük a partnereinkkel való együttműködést, és a jelenlegi mennyiségeken felül is bővíteni fogjuk a beszerzéseinket" - nyilatkozta Knežević.
Az Egyesült Államok döntése értelmében október 1-jéről október 8-ra tolta el a NIS, valamint annak többségi tulajdonosa, az orosz Gazpromnyeft ellen bevezetendő szankciók életbe léptetését, amely lépés az ukrajnai konfliktus következménye.
Szerbia elnöke, Aleksandar Vučić vasárnap azt mondta: az amerikai fél a szankciók hetedszeri elhalasztásával tiszteletét kívánta kifejezni, de "ha egyik új ajánlatot sem fogadják el, akkor hét nap múlva ismét ugyanott fogunk tartani, válaszok nélkül".
A kormányzati illetékesek szerint háromtól öt-hat hónapra elegendő üzemanyagtartalék áll rendelkezésre, így sem áremelkedéstől, sem hiánytól nem kell tartani - még abban az esetben sem, ha a NIS a szankciók miatt nem tudná fedezni a szerbiai piac több mint felét.
Knežević is úgy látja, nem várható üzemanyaghiány, ahogy "nagy árugrásokra" sem számít.
A Radun Avia nevű kiskereskedelmi hálózat társtulajdonosa, Jelena Radun elmondta, hogy szankciók esetén cégük a MOL-tól és a Lukoiltól szerezné be az üzemanyagot. Bízik abban, hogy más kiskereskedelmi láncok is elegendő mennyiséget tudnak majd importálni ezekből a forrásokból, de kérdéses, hogy ezzel teljes mértékben pótolható lesz-e a NIS által biztosított mennyiség.
Radun kifejtette, hogy az év végéig elegendő üzemanyag áll rendelkezésre, ám a jövőbeli kilátások meglehetősen bizonytalanok, és feszültséggel teli helyzetre számíthatunk.
A benzinkutak tulajdonosai egyetértenek abban, hogy ha az amerikai pénzügyminisztérium ténylegesen bevezeti a szankciókat, fokozni fogják a beszerzést az importőröktől - még a megszokott mennyiségek fölött is.
Radun véleménye szerint a legnagyobb kihívást az importőrök tárolási és kikötői kapacitásainak elégtelensége jelenti.
Kiemelte: az üzemanyag költsége valószínűleg egy ideig stabil marad, de elkerülhetetlen, hogy a logisztikai kiadások idővel beépüljenek az árakba.
A Schneider Electric energiaipari szakértője, Željko Marković úgy véli, hogy a NIS részvényeinek 11,3 százalékát a Gazpromnyefttől annak leányvállalatához, az Intelidženshez való átcsoportosítással, majd ezen részvénycsomag értékesítésével eleget lehetne tenni az amerikai pénzügyminisztérium követelményeinek. Véleménye szerint ezt követően megindulhatna a szankciók enyhítése, mivel a Gazprom már nem lenne a NIS többségi tulajdonosa.
A januárban bejelentett szankciók óta továbbra is homályos, hogy az Egyesült Államok pontosan mit vár el: vajon a Gazprom teljes kivonását követelik a NIS-ből, vagy csupán a többségi részesedés megszüntetése a cél?
Fedezd fel az év legjobb ajánlatát: Te nyugodtabb lehetsz, miközben mi még inkább a csúcsra járatjuk szolgáltatásainkat!
A visszajelzések alapján három dolog idegesít a honlapon:
* a felugró reklámok,
* az, hogy nem tudod végigolvasni az előfizetőknek járó cikket,
A mellégépelések.
A helyzetünk sajnos az, hogy nem tudunk újabb saját anyagokat előállítani, mivel körülbelül húsz önkormányzat egyetlen dinárt sem hagyott jóvá a beadványainkra. Ezen felül a Magyar Nemzeti Tanács, a pártházból érkező, valóságtól elrugaszkodott indokokra hivatkozva, már évek óta nem támogatja a pályázatainkat.
Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) csatlakozhatsz a Szabad Magyar Szó előfizetői közösségéhez. Ezzel nemcsak a zavaró felugró reklámoktól szabadulsz meg, hanem hozzáférhetsz a Plusz rovatban található exkluzív cikkekhez is. Ezen kívül, ezzel a lépéssel hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a legnépszerűbb vajdasági magyar portál maradjon, és még több helyi témát tudjunk feldolgozni!
U.i. Ha az előfizetőink száma meghaladja a kétszázat, esküszöm, még egy olvasószerkesztő alkalmazás bevezetését is fontolóra vesszük!